Powered By Blogger

Sunday, May 1, 2016

KANDUNGAN PIAGAM MADINAH


  • Mengkaji aspek hak asasi manusia yang terkandung dalam Piagam Madinah

  • Untuk melihat Piagam Madinah sebagai sebuah deklarasi hak manusia yang moden sifatnya



i) Politik
  • Rasulullah S.A.W sebagai pemimpin negara. Di mana masyarakat sudah mengiktiraf bahawa Rasulullah S.A.W sebagai ketua negara yang menentukan perjalanan pentadbiran negara supaya apa yang dilakukan itu tidak bertentangan dengan syariat Islam dan tidak melanggar peraturan (Roziah, 2004: 9).
  • Rasulullah S.A.W sebagai hakim yang menyelesaikan masalah yang timbul di antara orang Islam dengan orang bukan Islam. Segala hukum dan peraturan telah ditetapkan dan jika sesiapa yang melanggar peraturan maka hukuman setimpal akan diterimanya. Hal ini untuk membuktikan keadilan seorang pemimpin dalam mentadbir sesebuah negara yang terdiri daripada pelbagai masyarakat (Mahayudin t.th.: 118).
ii) Agama
  • Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing. Hal ini kerana Madinah terdiri daripada lain-lain agama dan mereka tidak terikat untuk menjalankan kebudayaan kehidupan mereka selagi tidak bertentangan dengan agama (Abdul Rahman 2007:  92). Ini merupakan langkah bijak yang diambil oleh Rasulullah S.A.W untuk menyatupadukan rakyat yang sebelumnya hidup dalam kegelapan dan kucar-kacir. Hal sedemikian telah disebut dalam Fasal 25 :
bahawa kaum Yahudi dari Bani ‘Auf adalah satu umat bersama orang-orang beriman, mereka (orang Yahudi) dengan agama mereka dan kaum Muslimin dengan agama mereka, begitu juga dengan orang-orang yang bersekutu dengan mereka, kecuali orang-orang yang zalim dan berbuat dosa maka hal ini akan menimpa diri dan keluarga mereka”.

iii) Sosial
  • Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah dan mempunyai tanggungjawab yang sama terhadap negara Madinah. Selain itu mereka juga tidak boleh bermusuhan di antara satu sama lain. Orang-orang Islam di Madinah bebas berhimpun dan bermesyuarat untuk membincangkan masalah politik dan pentadbiran negara. Secara tidak langsung, membentuk negara Islam di Madinah. Piagam ini  juga telah mewujudkan kesedaran di kalangan masyarakat Madinah bahawa mereka adalah satu masyarakat yang kuat dan bersatu padu dan Madinah adalah milik mereka (Mahayudin t.th: 116). Fasal 13 ada menyatakan perkara ini iaitu:
bahawa orang-orang beriman lagi bertakwa, mestilah mencegah sesiapa yang melakukan kezaliman, pelanggaran kesusilaan, dosa perseteruan atau kerosakan di kalangan orang-orang yang beriman, dan mereka hendaklah bersatu menentang orang-orang tersebut meskipun orang itu anak salah seorang daripada mereka."

  • Perpaduan umat Islam. Piagam Madinah menyeru semua masyarakat di  Madinah agar hidup dalam keadaan bekerjasama dan bersatu padu. Masyarakat Islam Madinah terdiri daripada  golongan  Ansar  dan  Muhajirin  (Al-Mubarakfury, t.th: 232). Selain itu, terdapat pelbagai kaum yang lain seperti Quraisy, Parsi, Yahudi dan lain-lain. Oleh itu, masyarakat   majmuk   ini   disatukan   melalui   Piagam   Madinah   untuk mengelakkan persengketaan.    Persaudaraan   Islam   bertujuan   untuk   menjalin dan   mengeratkan hubungan   persahabatan   sesama   Islam   tanpa   mengira   kaum dan   tempat   tinggal.  Persaudaraan  Islam  adalah  suatu  sikap  dan  tindakan  yang lahir  daripada  jiwa  dan  hati manusia yang terikat dengan akidah keimanan kepada Allah s.w.t dan rasul-Nya (Abdul Rahman 2007: 93).
iv) Perundangan
  • Undang-undang Islam diguna pakai secara menyeluruh tetapi peraturan kekeluargaan di dalam  sesebuah  kabilah  boleh  diamalkan  selagi  tidak  bertentangan  dengan Islam. Jika terdapat  perselisihan  faham  terhadap  sesuatu  masalah  akan  terus merujuk  kepada Rasulullah  s.a.w  bagi  mengelakkan  tokok  tambah  atau  tafsiran yang  negatif  terhadap sesuatu  perkara  itu. Baginda  (Roziah,  2004:  9). Hal  ini kerana  segala  peraturan tersebut  adalah  berlandaskan  kepada  al-Qur‟an  dan as-Sunnah. Dalam  Fasal  23 menyatakan:
“dan jika kamu bertelagah dan berselisih pendapat tentang sesuatu perkara maka kamu hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan Nabi Muhammad s.a.w”.

v) Ekonomi
  • Samping  itu,  kekayaan  juga  dibahagi  sama  Kerjasama  di antara  masyarakat Madinah dituntut  demi  memajukan  ekonomi  negara  dan  segala  unsur-unsur penipuan  dapat dihapuskan  dalam  sistem  perniagaan. Piagam  Madinah menetapkan  persamaan  antara semua  penduduk  tanpa  mengira  keturunan, bangsa,  pemerintah  dan  golongan  yang diperintah untuk mengelakkan jurang perbezaan dan penindasan dalam masyarakat.  Di samping   itu,   kekayaan   juga dibahagi   sama   rata   di   kalangan   masyarakat   untuk  menghindari  penindasan golongan  kaya  ke  atas  golongan  miskin. Kesamarataan  dan keadilan   adalah penting   untuk   menjamin keamanan   dan kesejahteraan   kehidupan individu. Tujuan  keadilan  ini  adalah  untuk  mengelakkan keburukan dan  memberikan kebaikan  serta  hak  kepada  seseorang individu berlandaskan  syariat  Islam. Manakala, dalam aktiviti jual beli pula, segala jenis riba adalah di haramkan (Abdul Rahman 2007: 93).
vi) Pertahanan
  • Semua  anggota  masyarakat  dikehendaki  mempertahankan  Madinah  daripada ancaman luar. Mereka  perlu  berganding  bahu  demi  mempertahankan  Madinah tidak  kira  yang beragama  Islam  atau  bukan  beragama  Islam. Orang  Islam  sudah menganggap orang Yahudi  sebagai  warganegara  dan  ummah  bersama  orang-orang Islam. Mereka  juga tertakluk  di  bawah  Piagam  Madinah  dan  harus  menjalankan tanggungjawab  yang dikenakan  ke  atas  mereka  (Mahayudin  t.th.:  122). Termaktub  akan  hal di  atas  dalam Fasal 44:
“bahawa hendaklah ada janji bantu-membantu  di  antara  mereka  (orang-orang yang menganggotai sahifah)  bagi  mempertahankan  Yathrib  daripada  serangan-serangan musuh”.

vii) Kedudukan Yahudi
  • Keselamatan orang bukan  Islam (khususnya Yahudi) terjamin selagi mereka mematuhi Perlembagaan Madinah.  Pada mulanya, orang Yahudi berminat ke atas Madinah.  Atas kesedaran  ini,  Piagam  Madinah  juga  menitikberatkan  dan menjamin  kebebasan  kaum Yahudi dan kaum-kaum  lain. Cara ini dapat mengelakkan kaum  Yahudi  menyebarkan agama  mereka  di  Madinah  di  samping  menghindari permusuhan  di  antara  mereka. Mereka   yang  mematuhi  perlembagaan  ini   akan diberi  jaminan  perlindungan  dan keselamatan  (Mahayudin  t.th.:  123). Hal  ini  telah tertulis  dalam  Piagam  Madinah melalui Fasal 47 iaitu:
“bahawa sahifah ini tidak boleh digunakan bagi melindungi orang-orang  zalim dan berdosa  (bersalah),  bahawa  (dari  saat  ini)  sesiapa  (di  antara  anggotanya) keluar dari kota   Madinah   atau   menetap   didalamnya   adalah   terjamin keselamatannya kecuali orang-orang   yang   zalim   dan   berdosa   (bersalah). Sesungguhnya   Allah   melindungi orang-orang   yang   membuat   kebajikan   dan bertakwa, dan sesungguhnya Muhammad adalah Pesuruh Allah”.

Berdasarkan  fasal  yang  terbentuk  dalam  Piagam  Madinah  tersebut  memberi  panduan dan landasan  bagi  semua  penduduk  Madinah  untuk  memperoleh  sistem  perjalanan hidup  yang lebih baik  tanpa  mengabaikan  prinsip-prinsip  Islam. Baginda mengaplikasikan  konsep  Wasatiyyah melalui  perlembagaan  tersebut dengan  pendekatan yang  adil,  seimbang  dan  terbaik. Masyarakat yang  menganggotainya pula saling bertanggungjawab  membangunkan  negara tersebut daripada kepelbagaian aspek tidak kira politik, ekonomi mahupun sosial. Kesan daripada Piagam Madinah, Nabi Muhammad s.a.w telah dapat membentuk sebuah negara Islam yang kukuh dan diterima serta dihormati oleh negara-negara luar. Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya mengembangkan ajaran Islam kepada kabilah-kabilah luar dari Madinah.

No comments:

Post a Comment